مذاکرات B2B (قسمت چهارم)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

یکی از ابزارهایی که فروشندگان محصولات صنعتی خارجی برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کنند، سفر با مشتری به کشور مبدأ برای بازدید از کارخانه سازنده هست. این روش، اقدام انگیزشی خوبی برای مشتریانی است که یک سفر خارج از کشور را با هزینه شما تجربه می‌کنند و احتمال خرید مشتریانی که نمک‌گیر شده‌اند، بسیار بالاست.

اما تجربه من، هم در جایگاه مدیر مهندسی فروش و هم در جایگاه مشاور مدیریت ارتباط با مشتری، نشان می‌دهد که کپی‌برداری این روش توسط تولیدکنندگان داخلی، جواب معکوس می‌دهد. یعنی اگر بخواهید هزینه‌های ایاب و ذهاب و اقامت مشتری برای بازدید از کارخانه‌ خودتان یا بازدید از محصولات در حال کارتان را پرداخت کنید، مشتری احساس می‌کند حاشیه سود بالایی دارید و شما را برای تخفیف‌های غیرمتعارف، تحت‌فشار خواهد گذاشت. سعی کنید از اقدامات انگیزشی دیگری مانند گارانتی طولانی‌تر، پشتیبانی ۲۴ ساعته یا تمایزهای دیگر تولیدکنندگان داخلی استفاده کنید.

نکته‌ بعد این‌که با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای CRM، تمامی تعاملات و تبادلات با مشتری در طول مذاکرات را ثبت و بایگانی کنید. با توجه به طولانی بودن مدت‌زمان انجام مذاکرات و حضور افراد مختلف سازمان در جلسات مختلف، نیاز به نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری در این نوع کسب‌وکارها،‌ بیشتر از سایر انواع کسب‌وکارها احساس می‌شود.

نرم‌افزارهای CRM قادر هستند اطلاعات سازمانی هر مشتری را ذخیره کنند و برای هر مذاکره، پرونده‌ای جداگانه تشکیل دهند. شما می‌توانید در هر پرونده،‌ کلیه ارتباطات برقرارشده با مشتری از قبیل جلسات برگزارشده و صورت‌جلسه‌های آن، مکاتبات انجام‌شده، فایل‌های صوتی تماس‌های تلفنی یا یادداشت‌های درج‌شده در مورد آن، نقشه‌های فنی تبادل شده، گزارش‌های فنی بازدید کارشناسان و… را ذخیره کنید.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا  تجربه‌ها و سوابق مذاکرات قبلی را به افرادی که در ادامه به تیم مذاکره می‌پیوندند، با دقت بالا و زمان کوتاه، منتقل کنید. نگهداری دقیق مستندات فنی باعث می‌شود که نیازهای مشتری به‌خوبی ثبت گردد. این مسئله، از سوءتفاهم‌های احتمالی در درک خواسته مشتری و ارائه اشتباه محصول یا خدمت، پیش‌گیری می‌کند.

نوشته: مجید برقی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما