کارمندانتان را در شبکه‌های اجتماعی فعال کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

در عصر تجارت الکترونیک، روش‌های بازاریابی تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است و متخصصین بازاریابی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای توسعه برند سازمان‌ها استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های موثر در این زمینه، استفاده از ظرفیت ارتباطی کارکنان شرکت در شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند با اثربخشی بالایی به توسعه برند سازمان کمک کند.

به اشتراک گذاشتن مطالب شرکت توسط کارکنان در شبکه‌های اجتماعی به طرز چشمگیری به انتشار سریع مطلب کمک می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد بازنشر این مطالب باعث می‌شود تعداد آن ها، ۵۶۱% بیشتر شوند. به همین دلیل است که بعضی شرکت‌ها از کارکنان‌شان می‌خواهند که این مطالب را با دوستان‌شان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از این ظرفیت برای ایجاد سرنخ و فرصت‌های تجاری استفاده کنید.

 

✅ کارمندان را بخش‌بندی کنید:

قبل از این که از کارکنان بخواهید مطالب را بازنشر کنند، آن‌ها را مانند مشتریان‌تان بخش‌بندی کنید. توانمندی‌ها، سوابق و تخصص هر فرد را مشخص کنید و دسته‌بندی را به صورتی انجام دهید که بیشترین تاثیرگذاری را ایجاد نمایند. با در نظر گرفتن مشخصاتی مثل واحد سازمانی، عنوان شغلی و سطوح مدیریتی، می‌توانید تصمیم‌ بگیرید که اطلاعات چه محصولاتی را با کدام حلقه از مخاطبان به اشتراک بگذارند تا بیشترین تاثیرگذاری را ایجاد کند.

 

✅ فرهنگ سازمانی حمایتی ایجاد کنید:

برای این که کارمندان‌تان برای سازمان ایجاد سرنخ کنند، باید فضای سازمانی مناسبی به‌وجود بیاورید. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد شرکت‌هایی که مشارکت کارکنان را به خوبی جذب می‌کنند، ۱۹% درآمد عملیاتی بالاتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند. اگر انتظار دارید کارکنان‌، برندتان را در شبکه‌های اجتماعی ترویج کنند،‌ باید فضایی ایجاد کنید که آزادانه نظرات‌ و احساسات خود را در شرکت بیان کنند.

 

✅ به اشتراک‌گذاری و تعامل را ترویج دهید:

ممکن است کارکنان یک عکس از خودشان در محل کار، یک ویدئو جالب از محصولات یا مقاله‌ای کوتاه و کاربردی در زمینه‌ کاری شرکت منتشر کنند. سعی کنید از این نوع فعالیت‌ها حمایت کنید و به صورتی هوشمندانه از کارکنان بخواهید قبل از انتشار، آن را توسط افراد صاحب‌نظر ویرایش کنند.

 

✅ مانند شریک با آنان رفتار کنید:

اگر فراتر از عنوان سازمانی با کارکنان‌تان رفتار کنید، آن‌ها هم مانند «سفیر برند» درباره شرکت صحبت خواهند کرد. با آنان جلسه بگذارید و برایشان توضیح دهید که چگونه می‌توانند در نقش یک سخنگو، محصولات و خدمات شما را به مشتریان معرفی کنند و فرصت‌های تجاری خلق نمایند.

 

✅ مطمئن شوید کارکنان به راحتی به محتوا دسترسی دارند:

اگر علاقمند هستید که کارکنان‌تان اخبار، اطلاعات محصولات و سایر مطالب مرتبط با شرکت را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، باید دسترسی آنان را به اطلاعات ایجاد کنید یا به عبارت بهتر، این مطالب را از قبل برای به اشتراک گذاشتن توسط آن‌ها، آماده کنید.

پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی نظیر Oktopost به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی منظم و هماهنگی توسط تمامی کارکنان برگزار کنید. با این ابزار، کارکنان می‌توانند مطالب مرتبط، پیش‌نویس شده یا تایید شده را ببینند و به راحتی در صفحات خودشان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

 

✅ از مرتبط بودن مطالب با خوشه‌ای که مشتری در آن هست، اطمینان حاصل کنید:

هدف از به اشتراک گذاری این است که مطمئن شوید کارکنان‌تان جریانی فکری در راستای مطالب مورد نظر شما ایجاد می‌کند، بنابر این مطمئن شوید که مطالب هر فرد، با او مرتبط است.

بازاریاب‌ها با توجه به مشخصاتی همچون واحد سازمانی، سمت سازمانی، رشته تحصیلی، موقعیت جغرافیایی و… کارکنان را به خوشه‌های مختلف تقسیم می‌کنند. برای موثرتر شدن حضور کارکنان در شبکه‌های اجتماعی، با دقت زیاد کنترل کنید که محتوای مناسب توسط فرد مناسب به اشتراک گذاشته شود.

 

✅ به فعالیت‌های ترویجی کارکنان، پاداش و اقدامات تشویقی اختصاص دهید:

کارکنان شما پس از انجام اقدامات بالا، کم کم برند شما را در فضاهای جدید تبلیغ می‌کنند و سرنخ‌های تجاری به شرکت ارجاع می‌دهند. شما چگونه می‌خواهید این اقدامات ادامه‌دار باشد؟

اگر به کارمندان مروج سازمان، پاداش یا جوایز تشویقی اهدا کنید، آن‌ها دلیل جدیدی برای ادامه این کار خوبشان پیدا خواهند کرد. معرفی فعالان در این زمینه در وب‌سایت یا سایر رسانه‌ها، پیشنهاد خیلی خوبی در این زمینه هست.

 

✅ از ابزارهای گیمیفیکیشن استفاده کنید:

با استفاده از ابزار تابلوی قهرمانان، به صورت تصویری کارکنانی که بهترین عملکرد را داشته‌اند، معرفی کنید. این اقدام باعث می‌شود که رقابت سازنده‌ای بین کارکنان ایجاد شود و فضای دوستانه به بالاتر رفتن اثربخشی این تلاش‌ها بیانجامد.

ترجمه و بازنویسی: نیما شفیعی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما