چرا کارکنان نرم‌افزار CRM را بکار نمی‌گیرند؟ (قسمت اول)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

بیشتر فروشنده‌ها دوست ندارند با نرم‌افزار CRM کار کنند. این مسئله را کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به‌خوبی تجربه کرده‌اند. صحبت کردن و ارتباط گرفتن با مشتریان، جذاب‌تر از صرف انرژی برای یادگیری یک نرم‌افزار پیچیده و ثبت حجم انبوهی از اطلاعات در آن است. ضمناً برای فروشندگان مهم این است که بتوانند بفروشند و درآمد خود را بالا ببرند تا این‌که بخواهند سوابق ارتباط با مشتریان را ثبت کنند.

تحقیقات زیادی انجام‌شده که مشخص کند چرا کارکنان به نرم‌افزار CRM علاقه نشان نمی‌دهند و چگونه شرکت‌ها باید سیستمی را انتخاب کنند که در عمل به کار گرفته شود. دریکی از این تحقیقات که بر روی ۱۵۲ شرکت انجام‌شده، کارکنان به این سؤال پاسخ داده‌اند که به چه دلایلی نرم‌افزار CRM را دوست ندارند. فقط پاسخ‌های افرادی در آمار لحاظ شده که از این نرم‌افزارها ناراضی هستند.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید، ۳۴% از فروشندگان گفته‌اند که کارکردن با سیستم CRM بسیار وقت‌گیر است و به زمان مفید آن‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان، آسیب می‌زند. به‌عنوان دومین دلیل، ۱۸% گفته‌اند سخت بودن روش کار با سیستم، باعث شده آن را در اولویت کاری قرار ندهند.

این مسئله فقط به خاطر دلایل فنی در توسعه نرم‌‌افزار نیست، بلکه معمولاً به این دلیل است که نرم‌افزار متناسب با فرآیندها و گردش کاری شرکت، انتخاب‌نشده است. عامل دیگر این است که مدیران توضیحات لازم را به فروشندگان درباره مزایای به‌کارگیری این سیستم ارائه نکرده‌اند و یا روش کار با سیستم را به‌درستی آموزش نداده‌اند. مثل این است که شما یک خودروی گران‌قیمت بخرید ولی گواهینامه و مهارت راندن آن را کسب نکرده باشید.

دلایل بعدی نارضایتی کارکنان به ترتیب عبارتند از: عملکرد ضعیف نرم‌افزار، انعطاف‌پذیر نبودن، یکپارچه‌ نشدن با سایر ابعاد سازمان، هزینه بالا، پشتیبانی ضعیف، محدود بودن امکانات، نازیبا بودن ظاهر نرم‌افزار و…

ادامه دارد…

جمع‌آوری و تدوین: مجید برقی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما