نکاتی برای بهبود صحبت کردن در برابر جمع مشتریان

این مطلب را به اشتراک بگذارید

گاهی اوقات لازم است در برابر جمعی از مشتریان‌ صحبت کنید، بنابراین ضروری است که با مهارت سخنرانی آشنایی داشته باشید تا بتوانید ارتباط خوبی با مخاطبان‌تان برقرار نمایید. نکات زیر، توصیه‌هایی است که برایان تریسی در این زمینه ارائه می‌دهد:

موقع صحبت کردن، صدای شما مهم‌ترین ابزارتان است که می‌تواند تأثیر بسیاری بر نفوذ کلام شما داشته باشد و باعث موفقیت یا شکست شما شود. خوشبختانه این امکان وجود دارد که یاد بگیرید چگونه صدای خود را کنترل کنید و آن را مانند یک ساز موسیقی به کار بگیرید تا بهترین تأثیر را بر مخاطب داشته باشد.

 

آرام و شمرده صحبت کنید:

هر چه با طمأنینه‌ بالاتری صحبت کنید، صدایتان قدرت و اعتبار بیشتری خواهد داشت و شنوندگان این فرصت را پیدا خواهند کرد که بخش بیشتری ازآنچه که می‌گویید را جذب کنند.  با این روش، تصویر قوی‌تری از خود به مخاطبان منتقل می‌کنید و کلمات شما اهمیت بالاتری پیدا خواهند کرد.

همه افراد قدرتمند به‌آرامی صحبت می‌کنند، نقطه نظراتشان را شفاف بیان می‌کنند و با صدای رسا به تشریح افکارشان می‌پردازند. هنگامی‌که تند صحبت می‌کنید، اهمیت و تأثیر کلمات شما کم می‌شود، زیرا شنوندگان احساس می‌کنند حرف‌هایی که می‌زنید، ارزش کمی دارد.

 

✅ صدایتان را تمرین دهید:

صدای انسان مانند ماهیچه‌هایش عمل می‌کند و با تمرین و به‌کارگیری، قوی‌تر می‌شود. افراد زیادی هستند که باوجود صدای ضعیف، سخنرانان خوبی شده‌اند، زیرا با تمرین توانسته‌اند صداسازی کنند.

یک قطعه شعر را حفظ کنید و هنگام رانندگی یا پیاده‌روی، آن را به‌طور کامل اجرا کنید. تصور کنید که در حال یک اجرای نمایشی بر روی صحنه، در مقابل جمعیت زیادی از مخاطبان هستید. تلاش کنید احساس، قدرت، تأکید و انرژی کافی در کلامتان یافت شود. با تغییر دادن میزان تأکید بر کلمات، معنی جملات را عوض کنید.

 

✅ صدایتان را ضبط کنید و به آن گوش بدهید:

هر چه در سخنرانی بهتر می‌شوید، صدای خودتان را هنگام خواندن شعر یا متن ادبی ضبط کنید و آن را بارها گوش بدهید. ببنید برای بهبود تلفظ، انتقال مطلب و سرعت گفتار، چه‌کارهایی باید انجام دهید.

 

✅ مکالمات تلفنی خودتان را ضبط کنید:

برای این‌که متوجه شوید چگونه صحبت می‌کنید، مکالمات تلفنی خودتان را ضبط کنید و به آن گوش بدهید. تلاش کنید در دفعه بعد، نقاط ضعف مکالمات قبلی را برطرف کنید و دوباره این کار را انجام دهید.

 

✅ روی نقاط مکث، تمرکز کنید:

قدرت کلام وقتی بالاتر می‌رود که با توقف و مکث به‌موقع، نکات مدنظرتان را از هم تفکیک کنید. چهار نوع مکث در کلام وجود دارد که عبارت‌اند از: “مکث احساسی”، “مکث نمایشی”، “مکث تأکیدی” و “مکث تکمیل جمله”.

ترجمه و بازنویسی: صادق رشیدی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما