بازاریابی حمایتی (Cause Marketing) – قسمت دوم

این مطلب را به اشتراک بگذارید

یكی از پیشتازان بازاریابی حمایتی، شركتAmerican Express  است. این شركت در سال ۱۹۸۳ اقدام به پیاده سازی طرحی کرد که هرگاه كسی از كارت‌های این شركت استفاده كند، ۲ سنت به نفع موسسات خیریه از طرفAmerican Express ذخیره می‌شود. این امر با توجه به تقاضای بالای روزانه استفاده از این كارت‌ها، سهم بزرگی را برای كمك به جامعه به وجود آورد. این شركت امروزه به عنوان یكی از كمپین‌های بزرگ كه بخش اعظمی از بودجه‌های سازمان‌های غیرانتفاعی را تامین می‌كند شناخته، شده است.

این طرح توانست ارتباط خوبی بینAmerican Express  و مشتریانش برقرار كند، به طوری كه در یك سال ۱۷% رشد در مشتریان جدید و ۲۸% رشد در استفاده از كارت‌ها حاصل شد.

در سال ۱۹۹۸ شركت انگلیسی Aquaid Water كه تولید كننده دستگاه تصفیه آب است، طی طرحی، سالانه ۵٫۵% از حجم معاملات مالی و فروش خود را به تهیه آب قابل شرب برای مردم آفریقا اختصاص داد. این طرح بازاریابی به كمك دو موسسه خیریه “Christian Aid” و “Pmp Aid” انجام می‌شود. تا به امروز آنها نزدیك به شش و نیم میلیون پوند در این طرح اهدا كرده‌اند و همین امر باعث شده تا سایر شركت‌ها حتی در جهان سوم نیز به راه‌اندازی بازاریابی حمایتی برای آب رسانی به مردم جهان در قالب كمپین‌های مختلف روی بیاورند.

 

نمونه دیگر، همكاری شركت Yoplait با موسسه خیریه “جی كومن” با شعار “ذخیره درب نجات جان انسانها” بود. این شركت اقدام به تولید بسته‌هایی خاص با درب صورتی كرد كه آن را از سایر محصولات متمایز می‌ساخت. با خرید هر یك از این محصولات ۱۰ سنت به موسسه “جی كومن” كمك می‌شود. ۵ سنت از طرف Yoplait و ۵ سنت هم از طرف خود مشتری (قیمت محصولات با درب صورتی ۵ سنت گران‌تر از سایر محصولات است.)

 

طرح “آی با كلاه”  توسط شركت آب معدنی دماوند و سازمان یونیسف در ایران در حال اجرا است كه به عنوان اولین اقدام در راستای “بازاریابی حمایتی “(Cause Marketing) در ایران قلمداد می‌شود. بر اساس این طرح، قرار شد كه شركت آب‌های معدنی دماوند بخشی از درآمد خود از راه فروش بطری‌های آب معدنی را در اختیار نماینده یونیسف در ایران قرار دهد تا این مبلغ صرف پروژه‌های آموزشی برای ۴۵۰۰ دختر در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان شود. نماینده یونیسف از انعقاد این قرارداد یك ساله ابراز رضایت كرده و معتقد است كه پروژه‌هایی شبیه به این باعث خواهند شد كه ابتكارات مهم برای كمك به كودكان مناطق محروم، بدون نیاز جدی به كمك صندوق‌های بین‌المللی به اجرا درآیند.

 

بازاریابی حمایتی می‌تواند باعث شود كه مصرف كنندگان از میان برندهای متعدد بازار كه قیمت‌های تقریبا یكسانی دارند، به سوی برندی برود كه احساس مشاركت در یك كار خیر را نیز در آنها ارضا كرده و آنان را در مرحله تصمیم به خرید به سوی خرید محصولات آن برند سوق دهد.

جمع‌آوری و تدوین: نیما شفیعی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما