اهمیت پیگیری مشتریان در کسب و کار

calling customers

این مطلب را به اشتراک بگذارید

 

معمولاً در رابطه با پیگیری مشتریان با سؤالاتی از این قبیل  مواجه می‌شوید: کدام مشتریان را باید پیگیری کرد؟ چه زمانی باید یک مشتری را پیگیری کرد؟ چه زمانی باید پیگیری مشتری را قطع کرد؟و…

افزایش پیگیری منجر به بالا رفتن آمار فروش و نهایتاً رشد و توسعه کسب‌وکار می‌گردد. در کنار تبلیغات گسترده و بعضاً پر هزینه برای رونق کسب‌وکارتان ،پیگیری مشتریان راه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری است برای این امر.احتمال اینکه در تماس اول با مشتری بتوانید فروش را ببندید بسیار کم است.

الگوی رایجی که در رفتار بسیاری از صاحبان مشاغل وجود دارد آن است که از اهمیت این موضوع غافل‌اند که تقویت رابطه با یک مشتری جدید و یا کسی که قبلاً به محصولات آن‌ها علاقه نشان داده است تا چه اندازه مهم است. روش متداول برای تقویت این رابطه، پیگیری آن‌هاست.

پیگیری کردن مشتریان بالقوه:

طبق تحقیقات انجام‌شده  48 درصد از فروشندگان هیچ‌گونه تعاملی برای ارتباط با مشتریان ندارند.آمار بازاریابی نشان می‌دهد که با افزایش تعداد تماس‌ها با یک مشتری ، فروش به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

قبل از هر چیز نگاهی به آمار زیر بیندازید:

48% از فروشنده‌ها هرگز مشتری خود را پیگیری نمی‌کنند.

25% از فروشنده‌ها دو بار با مشتری تماس می‌گیرند.

12% از فروشنده‌ها سه بار با مشتری تماس می‌گیرند.

و تنها 10% از فروشنده‌ها چهار بار با مشتری تماس می‌گیرند.

2% از فروش‌ها با اولین تماس به نتیجه می‌رسد.

3% از فروش‌ها با دومین تماس به نتیجه می‌رسد.

5% از فروش‌ها با سومین تماس به نتیجه می‌رسد.

10% از فروش‌ها با چهارمین تماس به نتیجه می‌رسد.

اما 80% از فروش‌ها با پنجمین تماس به نتیجه می‌رسد.

شما جزو کدام دسته هستید؟

اگر مشتریان احتمالی به‌درستی پیگیری نشوند ممکن است بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی بدون نتیجه به پایان برسند.بی‌شک هیچ مشتری  وفاداری بدون پیگیری وارد سیستم فروش ما نشده است .این نکته را فراموش نکنید که حتی اگر در اولین جلسه مذاکره با مشتری بسیار موفق بوده‌اید این  پایان راه  نیست و برای موفقیت درفروش باید مشتری احتمالی را به‌طور مؤثر پیگیری کنید. خرید نکردن مشتری همواره به معنی علاقه‌مند نبودن به محصول یا خدمات شما نیست درواقع گاهی ممکن است مشتری برای اتخاذ تصمیم خرید ، به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد و یا سؤالات و ابهاماتی درباره محصول و خدمت شما دارد.

پیگیری صحیح درواقع همراه مشتری ماندن تا لحظه تصمیم قطعی است‌

برای اطلاعات بیشتر در مورد پیگیری مشتریان احتمالی  می‌توانید به مقاله چه زمانی موقع رها کردن یک سرنخ تجاری است؟ (قسمت سوم) رجوع کنید.

 

پیگیری مشتریان موجود:

آیا پیگیری فقط مربوط به مشتریان بالقوه است؟ اغلب کسب‌وکارها این‌گونه تصور می‌کنند که بازاریابی تنها مربوط به فرآیند قبل از فروش می‌باشد، درحالی‌که این تصور غلط است . مشتریان فعلی شما با خرید محصول یا خدمات از شما ثابت کرده‌اند که محصول شمارا دوست دارند بنابراین بازاریابی مجدد آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. با پیگیری مشتریان قدیمی به آن‌ها ثابت می‌کنید که خریدشان برای شما مهم است.

اطمینان حاصل کردن از رضایت مشتریانتان  باعث می‌شود که شانس جذب مجدد آن‌ها را افزایش دهید  و همچنین امکان اینکه در آینده محصول شما را به دیگران پیشنهاد دهند نیز بالا می‌رود.

با کمک یک نرم‌افزار سی آر ام می‌توانید مشتریان احتمالی خود را از نقطه شروع فرآیند بازاریابی تا مرحله خدمات پس از فروش ، به‌طور منظم پیگیری کنید.

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما