بازاریابی در فروشگاه‌های اینترنتی – قسمت اول

این مطلب را به اشتراک بگذارید

این روزها مشغول ارائه مشاوره به چند کسب‌وکار فعال درزمینهٔ فروش اینترنتی محصولات و خدمات هستم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر این مشاوره‌ها برای یافتن جواب این سؤال آغازشده‌اند که «چرا با این وب‌سایت خوبی که طراحی کرده‌ایم، مشتری نداریم؟»

اخیراً تب کارآفرین شدن در میان جوانان به‌شدت رواج پیداکرده و این مسئله در حوزه تکنولوژی اطلاعات بیشتر به چشم می‌خورد. اگرچه رکود بازار کار و کم شدن فرصت‌های شغلی در ایجاد انگیزه کارآفرینی کم‌تاثیر نیست، اما تصور این‌که با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌توان درآمد خوبی کسب کرد، عامل مهمی در ایجاد این حرکت است. البته همین مسئله باعث شده که جوانان خلاق حوزه طراحی فروشگاه‌های اینترنتی، کسب‌وکار خوبی داشته باشند!

پیتر دراکر معتقد بود «هدف یک کسب‌وکار، ایجاد مشتری است». او می‌گفت: «هسته مرکزی یک کسب‌وکار، نوآوری و بازاریابی است. نوآوری یعنی خلق یک ارزش متفاوت برای مشتریان و بازاریابی یعنی پیدا کردن مشتریانی که به مزایای این ارزش خلق‌شده نیاز دارند و آن محصول را می‌خواهند».

نکته مهم اینجاست که فقط با داشتن یک ایده خوب، نمی‌توان کارآفرین شد. خیلی‌ها ایده‌های خوبی دارند ولی فقط بعضی از آن‌ ایده‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار مناسب هستند. داشتن یک ایده خوب، یک وب‌سایت و یک کارت ویزیت، تنها مقدمه‌ای برای کار‌آفرین شدن است که بخشی از پرستیژ کسب‌وکارتان را می‌سازد.

چیزی که شمارا به کارآفرین تبدیل می‌کند، «داشتن مشتری» است. تا زمانی که مشتری نداشته باشید، کسب‌وکاری هم ندارید. هر وقت بتوانید کسانی را پیدا کنید که حاضر باشند برای ارزش ایجاد شده توسط محصول یا خدمت شما پول پرداخت کنند، می‌توانید خودتان را کارآفرین بنامید.

کشور ما نیازمند معرفی و فعالیت کارآفرینان جدید است اما مشاهده جوانانی که با سودای دیجی‌کالا شدن، اندک سرمایه خود را هم از دست می‌دهند، ناراحت‌کننده است. جوانانی که با خوش‌بینی نسبت به بازار، این مسیر را شروع می‌کنند و برنامه‌ای جذب و حفظ مشتریان ندارند.

در قسمت بعدی، نکاتی کاربردی که حاصل ساعت‌ها مشاوره با این دسته از کسب‌وکارهاست را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

نوشته: مجید_برقی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما