بازاریابی حمایتی (Cause Marketing) – قسمت اول

این مطلب را به اشتراک بگذارید

بازاریابی حمایتی (Cause Marketing) یكی از روش‌های بازاریابی است كه توسط یك كسب و كار یا سازمان انتفاعی با همكاری یك موسسه خیریه یا سازمان غیرانتفاعی، در قالب منافع متقابل، به هدف كمك مالی به جامعه یا به نوعی ایفای مسئولیت  اجتماعی سازمان‌ها در جامعه صورت می‌گیرد. این روش بازاریابی، یك ابزار قدرتمند است كه قدرت نفوذ و اثرگذاری هر دو سازمان انتفاعی و غیر انتفاعی در جامعه را بالا می‌برد.

بازاریابی حمایتی از بحث كمك مستقیم خود سازمان‌ها به موسسات خیریه در قالب اهدا و یا وقف، جدا است. Cause Marketing یك رابطه بازاریابی است و لزوما بر پایه كمك نقدی نمی‌باشد.

این روش، از جدیدترین تکنیک‌های بازاریابی امروزین است كه به كارگیری آن می‌تواند تاثیرات شگرفی را بر مخاطبین بگذارد. در واقع امروزه مخاطب سازمان انتفاعی، صرفا به محصول یا خدمات آن نگاه نمی‌كند، بلكه همواره سایر فعالیت‌های اجتماعی و برنامه‌های آن سازمان در حوزه مسئولیت اجتماعی را هم پایش می‌كند و گاها به جای مقایسه محصولات، به مقایسه این برنامه‌ها می پردازد.

بر اساس یكی از تحقیقات صورت گرفته در آمریكا، سالانه حدود ۱٫۵ میلیارد دلار توسط Cause Marketing به محرومان دنیا كمك می‌شود. بر اساس همین مطالعه، ۸۵ درصد از مردم كشور آمریكا (بین ۱۳ تا ۲۵ سال‌) زمانی كه با یك محصول مشابه از دو برند با كیفیت و قیمت نزدیك به هم مواجه می‌شوند، برندی را انتخاب می‌کنند كه آنان را به یاد یك هدف خیرخواهانه می‌اندازد و برنامه‌هایی در قالب كمك به بخش محروم جامعه توسط فروش محصول دارد.

یك نظر سنجی مشابه نیز نشان داده است كه بخش عمده‌ای از مردم آمریكا مایل هستند برای شركت‌هایی كار كنند كه به نوعی یك مسئولیت اجتماعی را مورد نظر دارند. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است كه بسیاری از مردم این كشور رفتارهای خرید خود را به Cause Marketing مرتبط می‌دانند و معتقدند كه شركت‌ها در درجه اول باید به “اصول شهروند نیكوكار” پایبند باشند.

به نتایج  Cause Marketing می‌توان از سه دیدگاه سازمان غیر انتفاعی‌، سازمان انتفاعی و مصرف كننده (مشتری) پرداخت. مزایای Cause Marketing برای سازمان‌‌‌های غیر انتفاعی، شامل ترویج هدف موسسه خیریه و معرفی آن به جامعه از طریق منابع مالی بیشتر و همچنین رسیدن به حامیان احتمالی از طریق مشتریان سازمان انتفاعی است.

دستاورد Cause Marketing برای سازمان‌های انتفاعی شامل ایجاد رابطه اجتماعی مثبت، تقویت رابطه با مشتریان و افزایش فرصت‌های فروش در بازارهای مختلف و در نهایت، كسب سود مالی بیشتر برای سازمان است.

مصرف كننده نیز با خرید این محصول، علاوه بر این كه احتیاج خود را تهیه می‌کند، در یك برنامه خیریه شركت كرده و حس كمك به جامعه نیز به وی القا می‌شود.

 

بازاریابی حمایتی می‌تواند در انواع مختلف هدایت شود:

  • محصول یا خدمات
  • توسعه یك پیام خیریه مشترك
  • صدور مجوز محصول، تائیدیه و گواهی‌نامه‌ها
  • مشاركت‌های محلی
  • كاركنان برنامه خدمات

با اجرای هریك از موارد بالا، در واقع هدف هر یك از سه محور گفته شده (بنگاه، موسسه خیریه و مصرف‌ كننده) تامین می‌شود. در قسمت بعد به مثال‌هایی در این زمینه می‌پردازیم.

جمع‌آوری و تدوین: نیما شفیعی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما