اقدام اصلاحی در خدمات مشتری (قسمت دوم)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

تحقیقات زیادی انجام‌شده که نشان می‌دهد اگر شما با جایگزین کردن کالا یا ارائه دوباره خدمت، مشتری ناراضی را راضی کنید، او به یک مشتری وفادار تبدیل می‌شود، شاخص ترویج کنندگی Net Promoter Scale یا NPS او بالا می‌رود و این تجربه مثبت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

بعضی از شرکت‌ها با راه‌اندازی واحد رسیدگی به شکایات مشتری یا واحد صدای مشتری، تلاش می‌کنند با برخوردی مناسب، از نارضایتی مشتری کم کنند و این حس را در او به وجود بیاورند که سازمان نسبت به مشکلاتی که برایش به وجود آورده، حساس است. این اقدام در کوتاه‌مدت به‌خوبی جواب می‌دهد و مشتری متوجه تغییر رویه در شرکت می‌شود، ولی مسئله اینجاست که معمولاً کارکنان این واحد، اختیارات لازم را جهت رسیدگی به شکایات مشتری و برطرف کردن مشکلی که برایش به وجود آمده، ندارند و فقط مشکل مشتری را به واحدهای مربوطه ارجاع می‌دهند.

مشتری با گزارش کردن مشکل، خیالش راحت است که سازمان در قبال آن مسئله، اقدامی جدی انجام خواهد داد و در کوتاه‌مدت، بسیار خرسند است ولی وقتی دوباره همان مشکل برایش اتفاق بیافتد، بیش‌تر از قبل ناراضی می‌شود و وقتی مسئله را دوباره با واحد صدای مشتریان در میان می‌گذارد، با این پاسخ مواجه می‌شود که: «موضوع به واحدهای مربوطه ارجاع شده، همکاران به موضوع رسیدگی خواهند کرد و این مسئله از اختیارات من خارج است».

برای این‌که رضایت مشتریان خودتان را بالا ببرید، چرخه دریافت شکایات مشتری را با فرآیند اقدام اصلاحی و اقدام پیشگیرانه پیوند بزنید تا اطمینان حاصل کنید مشکلی که برای مشتری به وجود آمده، برای خود او یا سایر مشتریان، تکرار نخواهد شد.

نوشته: مجید برقی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما