آشنایی با CRM تحلیلی (قسمت دوم)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

در سال‌های اخیر، حجم اطلاعات تراکنش‌های مشتریان بسیار بالا رفته است و  Big Data همه‌جا دیده می‌شود. در بعضی از کسب‌وکارها مانند بانک یا اپراتورهای تلفن که چند میلیون مشتری دارند، برای تحلیل داده‌های مشتریان لازم است چند صد میلیون رکورد مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بگیرد.

در کسب‌وکارهای متوسط هم که چند صد تا چند هزار مشتری دارند، جمع‌آوری داده‌های مشتریان و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، بدون استفاده از ابزارهای جدید IT تقریباً غیرممکن است و استخراج الگوی رفتاری مشتریان از این حجم انبوه داده‌ها به روش سنتی و با آمار توصیفی، غیرممکن به نظر می‌رسد.

پیچیدگی این کار آنجایی بالاتر می‌رود که دیگر همه اطلاعات مشتریان، در پایگاه‌های داده ساخت‌یافته ذخیره نمی‌شوند و فناوری‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی، حجم بالایی از داده‌های ساخت‌یافته مثل متن، صوت، ویدئو، جریان کلیک، لاگ فایل و… را تولید می‌کنند که نیازمند ابزارهای نوین در حوزه تحلیل داده‌ها هستند.

روش‌ها، الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهای داده‌کاوی (Data Mining) با هدف کشف دانش و شناسایی الگوهای پنهان در بین داده‌ها، توسعه پیداکرده‌اند و به‌طور وسیعی در حوزه CRM تحلیلی به کار گرفته می‌شوند. CRM تحلیلی، بخشی حیاتی در استقرار CRM است و CRM عملیاتی بدون تحلیل داده‌ها، به کارایی و اثربخش لازم دست پیدا نمی‌کند.

 

با به به‌کارگیری ابزارهای داده‌کاوی در پایگاه‌های داده مشتریان، می‌توان پاسخ سوا لاتی نظیر موارد زیر را یافت:

– کدام مشتریان بیشترین ارزش را ایجاد می‌کنند؟

– کدام مشتریان بیشترین تمایل به رویگردانی به رقبا رادارند؟

– کدام مشتریان سریع‌تر به یک پیشنهاد ویژه پاسخ خواهند داد؟

– تلاش‌های فروش بر روی کدام محصولات یا خدمات متمرکز شود؟

– به کدام مشتری این پیشنهاد را ارائه بدهیم؟

– اولویت‌دهی به مشتریانی که در صف دریافت خدمات هستند به چه صورت باشد؟

– سطح سرویس چگونه تعیین شود؟

– کدام عوامل باعث بیشترین نارضایتی در مشتریان می‌شوند؟

 

به‌کار‌گیری CRM تحلیلی به سازمان‌ها کمک می‌کند مشتریانی که ارزش بیشتری برای سازمان ایجاد می‌کنند را بشناسند و برنامه سفارشی بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش متناسب با هر طبقه را طراحی و اجرا کنند. CRM تحلیلی می‌تواند فرصت‌های Cross-Selling و Up-Selling را شناسایی کند و برنامه‌های نگهداری و جذب مشتریان را اثربخش‌تر سازد.

کارگاه تخصصی “کاربرد تکنیک‌های داده‌کاوی در CRM” برای آشنایی بیشتر علاقمندان با ابزارهای تحلیلی مورداستفاده در  CRM، ازجمله کاربرد تکنیک‌های علم نوظهور Data Mining در این زمینه طراحی شده است.

نوشته: مجید برقی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

"*" indicates required fields

ارسال لیست کامل امکانات و تعرفه به واتساپ و تلگرام شما